.::Main Contents::.

...


  • Kalimah Allah : Serampang Dua Mata buat Melayu-Islam




         Penghakiman oleh Hakim Dato’ Lee Bee Lan di Mahkamah Tinggi dengan membenarkan permohonan akhbar The Herald menggunakan nama ‘Allah’ dalam versi Melayunya  mencetuskan polemik terbaru dalam masyarakat Muslim di Malaysia. Isu berkaitan Islam sentiasa dilihat tidak berada dalam keadaan konsisten di negara kita lantaran kedudukan Islam yang dilihat rapuh dalam konteks perlembagaan, pentafsiran undang-undang mahupun penghakiman kes-kes terdahulu.




         Berbicara tentang konteks semasa,Ma’ruf Club bersetuju bahawa penghakiman kalimah Allah mestilah dirayu ke peringkat yang lebih tinggi. Hal ini disebabkan penghakiman kes tersebut dilihat tidak mengambil kira rasa hati penganut Islam yang membentuk majoriti komposisi kaum di negara kita. Tambahan pula, kalimah ‘Allah’ telah dieksklusifkan kepada orang Islam semata-mata sebagaimana peruntukan Artikel 11(4) Perlembagaan Persekutuan dan Enakmen Penyekatan Pengembangan Agama, Iktikad dan Kepercayaan Lain Terhadap Orang Islam yang digubal selari dengan Artikel 11 tersebut. Keadaan ini selaras dengan penggubalan undang-undang tersebut di beberapa buah negeri yang memperuntukkan bahawa adalah satu kesalahan jenayah bagi sesiapa menggunakan perkataan tertentu termasuk ‘Allah’ kecuali bagi maksud Islam.



         Namun, kesedaran ke arah mendidik masyarakat supaya memahami bahawa Allah untuk semua perlu diperhebat. Ma’ruf Club melihat bahawa faktor sejarah pembentukan masyarakat Malaysia telah menyebabkan majoriti masih tidak bersedia untuk keluar daripada kepompong semangat kebangsaan dan eksklusif keagamaan.  Umum mengetahui bahawa perkara fundamental yang membezakan antara Muslim dengan Non-Muslim ialah dari aspek Tauhid Uluhiyyah, bukannya aspek Tauhid Rububiyyah. Seharusnya, dengan menggunakan kalimah ‘Allah’, peluang dakwah Muslim kepada Non-Muslim menjadi lebih luas dan terbuka. Hujahan pihak Muslim juga sepatutnya menjadi lebih mudah dalam konteks dakwah memperkenalkan Islam kepada Non-Muslim dengan bersandarkan kepada hujahan kitab Al-Quran (yang membatalkan kitab-kitab terdahulu) dan yang paling penting, nilai yang wujud dalam Surah Al-Ikhlas, ayat 1-4.

    Oleh :Muhammad Zaki Sukery,
             Presiden,
             Ma'ruf Club UIAM.
             http://www.silentreformer.wordpress.com/






    ~ Let's Discover the Beauty of Islam ~
    * INSPIRING DAKWAH, LEADING THE UMMAH *

0 comments:

Leave a Reply

.::Ahlan Wasahlan::.

.::Ahlan Wasahlan::.

Academic Calendar Sem 1 09/10

Academic Calendar Sem 1 09/10

.:: Organization Chart ::.

.:: Organization Chart ::.

.::MC's Activities::.

.::Followers::.

Lets Join Ma'ruf Club's Yahoo Group

Click to join marufclub_uiam

Click to join marufclub_uiam

Subscribe to marufclub_uiam Yahoo Group
Subscribe to marufclub_uiam