.::Main Contents::.

...
  • Hikmah Berkorban~ SALAM AIDIL ADHA




    Mengenang suasana wukuf di PADANG ARAFAH...berjujutan manusia penuh hina kerdil lemah mara membukti rasa kehambaan kepada ALLAH RABBUL JALIL... Hikmahnya mencerminkan suasana MAHSYAR kelak yang dijanjikan ALLAH. Maka janji ALLAH itu pasti benar, mengapa tidak kita mengambil pengajaran dengan baki umur yang sedikit ini?

    Guruku abduhul HAQIR berkata:

    Sambutan Aidil ADHA yang saban tahun disambut adalah terlebih utama berbanding AIDUL FITRI...

    Hikmahnya yang ada bersabit kisah Sunnah Nabi Ibrahim as beserta anaknya Nabi Ismail as yang bersedia disembelih sebagai korban kerana ia perintah dari ALLAH swt. Kehambaan dengan tekad tanpa sedikitpun berbelah bahagi dengan penysriatan itu serta keikhlasan hati maka ..mata pisau tidak dapat menjamah sedikitpun kulit Nabi ISMAIL as ...Bahkan ALLAH menggantikan pula ia dengan KIBAS/Binatang sembelihan sebagai pertukaran. Begitulah kisah yang masyhur buat iktibar umat ISLAM bagi yang mahu mengambil iktibar.

    CINTA dan SYUKUR adalah pengorbanan. Kekuatan seseorang yang mencintai kepada yang dicintai bergantung kepada sejauh mana kesanggupan berkorban untuk kekasihnya. Semakin tinggi cintanya, semakin besar pula kesanggupan korbannya...sehingga keluar pula kalam.."lautan api lagi ku redah", tanda besarnya cinta kepada yang dicintai...begitulah lumrah sang pencinta.. Maka dimanakah pula kedudukan cintanya kita kepada PENCIPTA CINTA ?











    Sekelumit mana pulakah pengorbanan kita yang tinggal untukNYA?..masihkah ada cinta untuk YANG AGUNG selepas berkongsi segala cinta mu pada selain-NYA?- anak, isteri, duit, kerja, nafsu, sahabat, kerjaya.....masa senggangmu, keretamu, perempuan simpananmu, rokok-rokokmu, arak-arakmu..subjek-subjek akademikmu yang melupakan langsung engkau padaNYA...dan engkau bilanglah sendiri kepada apa lagi engkau kongsikan cintamu kepada PENCIPTA DIRIMU sendiri.

    Guruku yang tercinta mengungkapkan :

    Golongan sufi menisbahkan hikmah pensyariatan penyembelihan binatang Korban sebagai...

    Menyembelih kebodohan diri yang menghijab (menghalang) dirimu dengan ALLAH swt. Bukanlah ALLAH itu jauh sedang ia ada pada dirimu..Kebodohan dirimulah yang menghijab dirimu dari memandang ALLAH ( Tajalli Sifat-sifatnya) di alam zahir ini. Allah tidak pernah terhijab- kerana kejadian yang berlaku pada alam ini sebenarnya adalah tanda kewujudanNYA dan adalah manifestasi dari CINTA ALLAH kepada Nabi Muhammad saw yang mulia. Apakah yang merasakan kamu jauh dengan ALLAH sedang ia sangat hampir, tidakkah dirimu merasakan kehampiranNYA? Kebodohan diri sahaja merasakan IA jauh.
     Guruku yang mulia juga berkata:

    Menyembelih kebodohan diri bermakna engkau mengembalikan semua setiap apa yang ada adalah dari sifat ar RAHMAN-NYA, tiada wujud diri mu melainkan hanya DIA. memulangkan segala sesuatu hanya kepada-NYA. Maka leburlah dirimu dalam pilihan ALLAH swt, Bersyukur engkau dengan setiap pemberian-NYA tidak sesekali mengeluh dan berkesah dengan masalah dunia yang semuanya dalam ta'luk QUDRAT dan IRADATNYA. Engkau merasakan IA ada dalam setiap gerak dan diammu...gerak dan diam ALAM ini, dan betapa engkau merasakan CINTANYA IA kepada dirimu....Dan semua ini hanya dapat kau lakukan dengan PARANG Syuhudiah yang ada pada guru-guru mursyid.

    Disembelih kebodohan - kebodohan itu juga sebagai tanda membalas CINTA ALLAH swt , juga tanda bersyukurnya kita kepada-NYA.

    Maka keseombongan yang bersarang dalam hati , yang digunakan dalam menyambut Aidiladha mencacatkan amalmu. Engkau belumlah lagi dikira BERKORBAN SEHINGGALAH engkau korbankan kesombonganmu yang hanya layak dipakai ALLAH swt. 
    Semoga PENGORBANAN kita semua diterima ALLAH swt, dan menatijahkan rasa kehambaan dan kecintaan kepadaNYA yang bertambah-tambah. Semoga tersembelihlah kesombongan kita semua dan merasa kewujudan kita dan alam ini tidak lain semuanya adalah DIA. Mekarlah hakikat alam ini dalam jiwa kita- semua yang di alam ini adalah milik-NYA dan dalam Qabdah-NYA(genggaman-NYA). Hanyasanya kita hamba berjalanlah dengan rendah diri kepada-NYA dan penuh taat dengan tersembelihnya KEBODOHAN DAN KESOMBONGAN DIRI

    Sumber : http://jundiummah.blogspot.com


    ~ Let's Discover the Beauty of Islam ~
    * INSPIRING DAKWAH, LEADING THE UMMAH *

0 comments:

.::Ahlan Wasahlan::.

.::Ahlan Wasahlan::.

Academic Calendar Sem 1 09/10

Academic Calendar Sem 1 09/10

.:: Organization Chart ::.

.:: Organization Chart ::.

.::MC's Activities::.

.::Followers::.

Lets Join Ma'ruf Club's Yahoo Group

Click to join marufclub_uiam

Click to join marufclub_uiam

Subscribe to marufclub_uiam Yahoo Group
Subscribe to marufclub_uiam