.::Main Contents::.

...


  • LANDSKAP BARU MENANTI PRO-MAHASISWA

    Kejayaan Pro-Mahasiswa UIAM dan UM membentuk kerajaan melengkapkan lagi siri tsunami politik yang dimulakan sejak 8 Mac 2008, di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu. Secara statistik, Pro Mahasiswa Nasional kali ini berkubu di UM (20 kerusi), UIAM (17 kerusi), UPM (13 kerusi) , UKM (12 kerusi), UPSI (8 kerusi), UTM (10 kerusi) dan USM (6 kerusi) telah membentuk hampir 90 buah kerusi berbanding hanya kira-kira 45 kerusi pada tahun 2007. Peningkatan jumlah kerusi sekali ganda ini merupakan penanda aras yang baik bagi menjawap persoalan sejauhmana respon golongan mahasiswa kepada arus perubahan politik yang dimulakan rakyat pada 8 Mac lepas.


    Namun demikian, saya berpandangan – dalam situasi UIAM - situasi ‘won uncontested’ di banyak fakulti terutamanya cawangannya di Kuantan dan juga kerusi Antarabangsa adalah satu situasi yang kurang sihat dari sudut pendidikan demokrasi kepada mahasiswa. Tambahan pula peratus keluar mengundi merosot hampir 3 % dalam keadaan sistem semudah e-voting telah diperkenalkan beberapa tahun. ‘Pesta demokrasi’ di Fakulti Undang-undang, Ekonomi dan Ilmu Wahyu seharusnya menjadi benchmark kepada makna demokrasi berpilihanraya yang sebenar kepada semua fakulti di UIAM.


    Selain itu, saya juga mengharapkan kemenangan ini hendaklah memberikan makna kepada momentum gerakan Pro-Mahasiswa Nasional itu sendiri, apatah lagi dalam keadaan pindaan AUKU yang saya kira bakal memberi kesan besar kepada kebangkitan semula gerakan mahasiswa. Orientasi gerakan bertunjangkan ‘kerajaan mahasiswa’ di UM dan UIAM serta ‘pembangkang’ yang kuat di UKM, UPM, UTM, USM dan UPSI semestinya menjadi landasan kukuh ke arah mengembalikan semula kegemilangan Badan Bertindak Mahasiswa Negara. Taring ‘watchdog’ BBMN dahulu sangat menakutkan sang Pemerintah apabila banyak isu-isu di sebalik tabir kampus yang tidak didedahkan media dan universiti sendiri akhirnya berjaya diselak dan disentak oleh BBMN, akibat penguasaan kampus-kampus utama oleh golongan Islamis ini.


    Akhirnya, sebagai seorang mahasiswi, saya berharap landskap baru menanti Pro-Mahasiswa Nasional kini mestilah turut sama disusuli partisipasi aktif dan agresif golongan mahasiswi. Kita selaku kelompok terbesar gerakan anak muda kini tidak boleh lagi hanya menjadi tukang angguk dan pasukan sorak yang paling ramai dalam demonstrasi, tetapi kita juga mestilah menjadi towering figure yang mampu dirasai kehadirannya oleh muslimin dan dihormati hujahnya oleh massa.

    Nurul Syuhada Haji Shuib,

    Timbalan Presiden 2,

    Kelab Ma’ruf,

    Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.


    ~ Let's Discover the Beauty of Islam ~

1 comments:

  1. Anonymous says:

    what a joke....
    u guyz are the one
    ruin IIUM....
    ur stupid politics games had affect iium as a whole...
    what have u done for last year?
    do you know that iium student were threatened ?
    what u do is CONVEST and CONVEST??
    last year convest was a joke.....
    please....if u want to bring the TITLE ISLAMIC....behave accordingly....ISLAM does not prohibit establishment for God sake...

Leave a Reply

.::Ahlan Wasahlan::.

.::Ahlan Wasahlan::.

Academic Calendar Sem 1 09/10

Academic Calendar Sem 1 09/10

.:: Organization Chart ::.

.:: Organization Chart ::.

.::MC's Activities::.

.::Followers::.

Lets Join Ma'ruf Club's Yahoo Group

Click to join marufclub_uiam

Click to join marufclub_uiam

Subscribe to marufclub_uiam Yahoo Group
Subscribe to marufclub_uiam