.::Main Contents::.

...


  • Sudut Pidato : Mahasiswa Wajib Manfaatkan Ruang




    Ma’ruf Club menyambut baik keputusan Kementerian Pengajian Tinggi untuk kembali membuka ruang dan peluang bagi mahasiswa bersuara di depan massa di kampus. Pengenalan semula Sudut Pidato yang terhenti seketika hampir 40 tahun lamanya dilihat antara faktor utama mahasiswa yang lahir daripada sulbi kampus sejak era tersebut dilihat lesu untuk berpencak di lapangan masyarakat. Pencapaian yang cemerlang dalam bidang akademik mengambil alih konsentrasi mahasiswa yang kemudiannya dijadikan alasan dan penghalang kepada mereka untuk terlibat dengan dunia sebenar kemasyarakatan. Ditambah lagi dengan pelbagai undang-undang yang menyahaktifkan penglibatan mahasiswa untuk sama-sama menyumbang kepada kemajuan dan pembangunan negara, ia menambah parah lagi kualiti yang wujud dalam diri mahasiswa.


    Oleh sebab itu, Ma’ruf Club amat berharap mahasiswa kampus dapat memanfaatkan keterbukaan ini dengan sebaiknya. Hal ini disebabkan mereka merupakan ‘generasi emas’ yang sentiasa diwarwarkan sebagai pewaris negara pada masa hadapan. Antara keistimewaan mereka ini ialah di samping berada di lapangan akademik, sebenarnya anak muda juga ‘kaya’ dengan cita-cita, idealisme, semangat dan keazaman untuk berubah dan menjadi agen perubahan. Dalam sebuah kisah perang pada zaman Nabi S.A.W., sewaktu Baginda S.A.W. mengumpulkan para sahabat R.A. untuk bertanyakan strategi perang yang akan digunakan untuk berhadapan dengan musuh, maka bangkit seorang anak muda memberi cadangan supaya Tentera Islam menggali parit. Umum maklum bahawa sejarah perang melibatkan bangsa Arab tidak pernah menggunakan idea se‘gila’ itu. Namun, melihat kepada untung besar yang boleh memenangkan Islam dengan menggunakan strategi tersebut, maka Nabi S.A.W. menerima cadangan anak muda tersebut yang pada mulanya dilihat ramai tidak mampu memberi kesan. Perang itulah, Perang Khandaq. Anak muda itulah, Salman Al-Farisi.

    Ma’ruf Club juga amat mengharapkan pemidato dapat mempersembahkan idealisme mereka dengan baik. Namun, sewajarnya mereka dapat mengelakkan daripada membuat sebarang pengucapan awam yang berbaur provokasi supaya terhindarnya konfrontasi. Semoga aura mahasiswa yang pernah mewarnai pentas dan landskap negara pada satu masa dulu kembali disemarakkan dan dibumikan demi kecaknaan dan kemaslahatan pada kampus khasnya dan ummah amnya.

    Oleh : Muhammad Zaki Bin Sukery,
              Presiden,
              Ma'ruf Club UIAM.

1 comments:

  1. Unable to recognize the identity verification for Blockchain registration.
    Are you unable to register your Blockchain account because of identity registration? To open an account in Blockchain your email id is required and other personal details. If you’re dealing with the errors while registration, you must take straight guidance from the elite professionals who are always ready with spectacular solutions and remedies to fix your issues. You can dial Blockchain customer care number 1-888-764-0492. and get connected to the experts immediately. The experts will fix your issue in no time with the utmost guidance. Visit our website-: https://www.cryptophonesupport.com/wallet/Blockchain/

Leave a Reply

.::Ahlan Wasahlan::.

.::Ahlan Wasahlan::.

Academic Calendar Sem 1 09/10

Academic Calendar Sem 1 09/10

.:: Organization Chart ::.

.:: Organization Chart ::.

.::MC's Activities::.

.::Followers::.

Lets Join Ma'ruf Club's Yahoo Group

Click to join marufclub_uiam

Click to join marufclub_uiam

Subscribe to marufclub_uiam Yahoo Group
Subscribe to marufclub_uiam